Novice
13. marec 2023
10. obletnica izvolitve papeža Frančiška Danes se spominjamo 10. obletnice izvolitve papeža Frančiška. 13. marca 2013 je bil izvoljen za naslednika apostola Petra.

13. marca 2023 mineva 10 let od izvolitve papeža Frančiška na sedež apostola Petra. »Frančišek je človek miru. In tako je v moje srce prišlo ime: Frančišek Asiški: človek uboštva, miru, človek, ki ljubi in varuje stvarstvo« so bile besede, ki jih je papež Frančišek povedal tri dni po izvolitvi, 16. marca 2013 in s tem prekinil ugibanja o izvoru imena.
Frančišek je s prvimi besedami in gestami prekinil dosedanje vzorce in navade ter nakazal tudi na svoj program evangeljske preprostosti in ponižnosti. Po desetih letih njegovega pontifikata lahko zatrdimo, da so prelomni dogodki bili delo Svetega Duha.
Vse tri dni konklava sem dogajanja spremljal od blizu, od jutra do večera. Cel čas od 'sede vacante’ se je na Trgu sv. Petra odvijala glasna in tiha molitev rožnega venca ter se slišala pesem. V molitvi smo pričakovali izvolitev novega papeža. Še posebej v času konklava smo na trgu glasno molili, prepevali in nestrpno pričakovali bel dim, ki bo naznanil izvolitev naslednika papeža Benedikta XVI.
Vse skozi sem spremljal priprave na konklave od postavljanja dimnika na Sikstinsko kapelo, da bomo lahko videli črn in bel dim. Srečevanje kardinalov v domu sv. Marte. Od blizu sem spremljal kardinala Cláudia Hummesa, frančiškana, saj sem ga dnevno vozil v Vatikan. Najbolj zanimivo je bilo v nedeljo, 10. marca, ko sem ga peljal v dom sv. Marte s kovčkom, kajti v času konklava so kardinali skupaj in nimajo stikov z zunanjim svetom. Kovček je šel čez detektorje in kardinal tudi. Pomahala sva si v slovo in mu zaželel, da čimprej izvolijo novega papeža. Čudovita je bila slovesnost in zaprisega ob vhodu v sikstinsko kapelo ter zaprtje njenih vrat. Začela so se glasovanja. Črn dim, črn dim, črn dim in v sredo, 13. marca ob 19.06 končno bel dim in val navdušenja na Trgu svetega Petra. Cel dan je rosilo in deževalo, a v trenutku belega dima je tudi to prenehalo. Celo popoldan ob čakanju me je preveval dober občutek, da bomo dobili novega papeža. Dodatna potrditev tega je bil galeb, ki je sedel na dimnik in tam ostal precej časa in takrat sem si rekel, nocoj bo bel dim in tako se je tudi zgodilo. Nestrpno smo čakali, kdaj se bo pojavil novi papež in kdo bo? V trenutku belega dima se je trg začel polniti in godba je že prihajala na svoje mesto pred glavni vhod v baziliko. Tudi ložo bazilike sv. Petra, kjer so bo pojavil novi papež, so hiteli pripravljati in vse oči so bile uprte tja gori in srca so močneje bila v pričakovanju in veselju. Pa je le prišel trenutek, da je kardinal protodiakon Jean-Louis Tauran izrekel besede: »Habemus papam«. Potem je naznanil, da so kardinali na konklavu izvolili novega Petrovega naslednika – Jorgea Maria Bergoglia, ki si je izbral ime Frančišek.
Val navdušenja in kričanja je objel celotni trg. Toda vsi nismo vedeli kdo je kardinal Begoglio. Nekdo pa je takoj zakričal: 'Argentina!’ Potem smo nestrpno čakali, kakšno ime si je izbral in ko je kardinal protodiakon izgovoril ime FRANČIŠEK, se je ob meni zaslišal močan klic: 'Še obstaja Sveti Duh!’ in ploskanja množice ni bilo konca. Kmalu se je že slišalo 'Francesco d’Assisi’ (Frančišek Asiški). Ko smo čakali na prihod novoizvoljenega papeža se je molitev in pesem nadaljevala z veliko hvaležnostjo, da imamo novega papeža. Pa je le prišel trenutek, da smo ugledali in ploskali ter vzklikali: 'Viva papa’ (naj živi papež). Potem novo izvoljeni sveti oče je nagovoril zbrano množico na Trgu sv. Petra z naslednjimi besedami: »Bratje in sestre, dober večer. Vi veste, da je dolžnost konklava dati Rimu škofa. Zdi se, da so ga šli moji bratje kardinali iskat skoraj na konec sveta. Toda tukaj smo. Zahvaljujem se vam za sprejem.«
Val navdušenja je bil neizmeren. Zatem je papež Frančišek povabil k skupni molitvi za zaslužnega papeža Benedikta XVI., nato pa nadaljeval: »In sedaj začnimo to pot: škof in ljudstvo. To pot rimske Cerkve, ki predseduje v ljubezni (karitas) vsem Cerkvam. Pot bratstva, ljubezni, zaupanja med nami. Vedno molimo za nas: drug za drugega. Molimo za ves svet, da bi živeli veliko bratstvo. … Sedaj bi vam rad podelil blagoslov, a še prej vas prosim za uslugo: preden škof blagoslovi ljudstvo, vas prosim, da vi prosite Gospoda, naj me blagoslovi. To je molitev ljudstva, ki prosi blagoslov za svojega škofa.«
Z veliko hvaležnostjo Bogu in Mariji smo se pozno vrnili nazaj v samostan. Naslednji popoldan sem šel iskat kardinala Hummesa v Vatikan in ga peljal na kurijo. Med potjo in zvečer mi je pripovedoval, kako je potekalo glasovanje, štetje … in da je kardinal Bergoglio, ki je sedel zraven njega, ves čas štetja molil rožni venec in ko je dosegel 2/3 glasov in so kardinali zaploskali je v smehu dejal: 'Bog vam odpusti ta greh’. Kardinal Hummes pa mu je v tem trenutku izvolitve dejal: 'Bergoglio, ne pozabi na uboge’ in novo izvoljeni papež mu je samo pokimal in molil naprej. Ob teh besedah kardinala Hummesa je novoizvoljenega prešinilo, katero ime naj si izbere. Zaradi tesne povezanosti obeh ga je novoizvoljeni hotel imeti na svoji levi na loži bazilike, ko se bo prikazal množici zbrani na Trgu svetega Petra.
V petek, 15. marca, sem kardinala Hummesa zopet peljal v Vatikan, kjer se je novi papež srečal s kardinali in se jim tudi zahvalil za zaupanje. Po končanem srečanju sem prosil kardinala Hummesa, če bi se lahko srečal s papežem Frančiškom in mi je dejal, da bova poskusila in tako sva ga čakala pred domom sv. Marte. V tem času čakanja je mimo naju prišel misijonar Pedro Opeka in sem mu rekel, če se želi srečati s papežem Frančiškom saj oba izhajata iz Argentine. Tudi kardinala Hummesa je poznal, saj ga je že obiskal na Madagaskarju. Malo pred 13. uri se je papež pripeljal pred dom svete Marte, kjer je sledilo srečanje s papežem. Misijonar Pedro Opeka je takoj pred njim pokleknil in prosil, da ga blagoslovi. Izmenjala sta nekaj besed in tako se je prvo srečanje s papežem končalo.
Ob povratku na kurijo sem kardinala Hummesa vprašal, da mi ena stvar ni jasna in mi ne gre v glavo. Povedal sem mu, da sem skozi spremljal volitve dopoldan in popoldan in da je zadnje glasovanje bilo več kot debelo uro daljše, zakaj, me je zanimalo. Najprej ni hotel povedati, potem pa mi je dejal, da so morali ponoviti glasovanje, ker se je ob štetju listkov pojavil en listek preveč, ker je nekdo od kardinalov zagrabil dva listka. Teh listkov niso šteli, ampak so ponovno brali navodila in glasovanje ponovili. Zaradi tega se je glasovanje podaljšalo.
Ob vprašanju kardinalu Hummesu, kako gleda na novega papeža in kako bi ocenil zadnja dva papeža, mi je preprosto dejal: »Janez Pavel II. je poosebljal upanje, Benedikt XVI. vero in Frančišek ljubezen.«
V tem času sem imel večkrat milost, da sem se s papežem Frančiškom že večkrat srečal osebno in sva tudi izmenjala kar nekaj besed, tudi o njegovem obisku Marije Pomagaj, 26. januarja 1971. Ob 200-letnici milostne podobe Marije Pomagaj je osebno podpisal besedilo, ki smo ga prejeli ter kot prvo njegovo darilo za Slovenijo je bil mašni plašč za našo baziliko Marije Pomagaj.
Papež Frančišek je ob darilu zapisal:
»Ob drugi stoletnici milostne podobe brezjanske Marije, pomočnice ljubega slovenskega naroda, naj bo ta mašni plašč vidno znamenje moje duhovne bližine in spomina pri evharistični daritvi v blagor vseh, ki se na Brezjah zatekajo v varstvo Odrešenikove in naše Matere. Vatikan, 24. maja 2014. Frančišek.«

Papež Frančišek nam vse skozi naroča in prosi naj molimo zanj. Naj nas molitev še naprej povezuje z voditeljem Cerkve na zemlji.

Bog Vas živi po Mariji, papež Frančišek, ob vaši deseti obletnici izvolitev na Petrov sedež.